Loading...

Vymyslet produkt a vybudovat firmu dá hodně práce, ale je to osvobozující

17.03.2021

„Věřím, že se většina Čechů nespokojí s montovnami a subdodávkami do velkých korporací“ říká majitelka firmy Chalk Dana Hrabáková, která své unikátní produkty z magnezia pro sportovní účely dodává do celého světa. Její optimistický a živelný přístup k podnikání jako by symbolizovalo i okolí provozovny, které se vždy v letních měsících promění v exotickou zahradu s palmami a vzácnými ibišky.  

 

Jak dlouhá byla cesta k dnešní podobě značky?
Ta cesta trvá skoro 30 let. Chalku bude letos 19 let, ale ten vznikl až v době, kdy jsem věděla, jak má „magnesium“ vypadat. Předcházelo tomu několik let bádání, zkoušek a testování. A pak následoval hlavní boj s uvedením na trh a postupné získávání zákazníků.

Podnikáte ve velmi specifické oblasti, ve které jste lídrem na trhu. V čem je váš přístup unikátní?
Trh i zákazníci jsou opravdu velmi specifičtí. Jedná se o úzkou skupinu lidí, která magnezium pro sportovní účely používá. Nejdůležitější a zároveň nejtěžší bylo přesvědčit klienty, že náš produkt má špičkovou kvalitu a přitom jde o ryze český výrobek.

Hlavní část vaší produkce magnézia pro sportovní účely dodáváte předním světovým horolezeckým firmám. Zažili jste v souvislosti s pandemií nějaké komplikace?
Na jaře nikdo netušil, co se děje ani jak dlouho ten průšvih potrvá. Většina našich odběratelů zavřela své provozy buď úplně nebo měla zavřené sklady, takže přerušili i nákup magnesia. Naše firma věřila, že je jen otázka času, kdy se vše vrátí do normálu, takže jsme 2 měsíce vyráběli do zásoby.

Jak velkou roli sehrála ve vašem podnikání opatření související s covidem?


Covid nám naboural obchodní vztahy, ale daleko horší bylo pošramocení vztahů mezi lidmi na pracovišti, protože zaměstnáváme široké spektrum lidí – věkové i názorové. Je velmi těžké ustát situace mezi lidmi, kteří tu nemoc prodělali ať už s lehkým či těžkým průběhem, případně jim umřel někdo blízký, když na druhé straně někteří nehodlají dodržovat ani základní hygienická nařízení a vše zlehčují. Ale ona každá krize vždy ukáže charaktery a vyjasní, kdo je kdo!

Jak se vám daří v této nelehké době motivovat zaměstnance?
Chalk má obrovské štěstí, že jsme nemuseli zastavit výrobu. Naopak jsme opět v situaci, kdy vykrýváme objednávky jen za cenu vysokého nasazení a přesčasů. Motivovat lidi v době, kdy kolem sebe vidí spoustu těch, kteří současné situace zneužívají pro svůj prospěch, je velmi komplikované. Naštěstí mám v Chalku několik kolegů, které ta práce baví a „nechají se zbláznit“, protože jsou přesvědčeni, že to má smysl. Pochopitelně je nám líto těch firem, které jsou vládními opatřením omezeny.

Vzpomenete si na nejtěžší moment v životě firmy?
Velmi těžké období jsme zažili v roce 2008, kdy jsme se stěhovali z pronájmu ve Svijanech do vlastních prostor v Suchodole. Kolaudace proběhla v březnu a ČEZ nás připojil k síti až 5.11. Docela si nás vychutnali. Kdybychom nenašli náhradní prostory, kde nám umožnili mágo usušit, tak by to Chalk určitě nepřežil. V takových chvílích člověk opravdu pozná přítele!

Co vám pomáhá překonávat překážky?
Optimismus a víra, že problémy zvládneme. Současná doba nás utvrzuje v tom, že dokud máme co řešit, tak je to super!

Na jakých základech a hodnotách stojí vaše podnikání?
Na slušnosti a radosti z dobře vykonané práce.

Co vám přináší největší uspokojení a čeho byste chtěla v rámci firmy ještě dosáhnout?
Nejspokojenější jsme, když si zákazníci opakovaně kupují naše produkty. To máme jistotu, že má naše práce smysl. A když kolem sebe vidím spoustu prací posedlých lidí, které to v Chalku baví, tak mám opravdovou radost.  Doufám, že těch spokojených bude na obou stranách co nejvíce.

Pro mnoho žen není lehké vybalancovat profesní a osobní život. Daří se vám to?
Nedaří

Jakým způsobem nejčastěji relaxujete, co děláte, když si chcete vyčistit hlavu?
Za největší relaxaci považuji cestování po celém světě. Mám za sebou spoustu cest a spoustu nádherných vzpomínek.  A věřím, že toho v budoucnu ještě hodně uvidím a zažiji.

Také mi dělá radost zahrada. U naší provozovny je velký pozemek a zahrada má plochu přes půl hektaru. V pěstování ovoce a zeleniny jsme soběstační. Kolem sebe máme spoustu zeleně a v létě nám na každém rohu něco kvete. Našim palmám je přes 40 let a např. ibišky máme z mnoha států světa a některé jsou opravdu unikátní. Takže já si mohu čistit hlavu vlastně nepřetržitě. Třeba zalévání mi zabere v létě 1-2 hodiny denně.

Z těch méně obvyklých prací mám nejraději štípání dříví a odhrnování sněhu, to člověk vidí okamžitě výsledek své práce. Uklidním se a příjemně unavená pak mohu s chutí „úřadovat a řešit všechny problémy“

A když je nejhůř, tak se o moji relaxaci postarají naše kočky. Mám je kolem sebe celý život a věřím tom, že jsou schopné odčerpávat negativní energii. Chalk má dokonce svého maskota – kocoura Mufánka, který je nepřekonatelný. Ale i před ním jsme měli několik koček, které nejen chytaly myši, ale hlavně nám dělaly radost.

Máte v životě/ práci nějaký vzor?
Slušné lidi a hrdé Čechy, kteří jsou neuvěřitelně šikovní a tvůrčí. Věřím, že se většina nespokojí s montovnami a subdodávkami do velkých korporací. Vymyslet a vybudovat cokoli dá hodně práce, ale je to osvobozující.

Na co jste ve firmě hrdí?
Jsme hrdí především na to, že vyvážíme český produkt do celého světa. Navíc se jedná o originální výrobek, který jsem sama vymyslela a s pomocí spousty nadšených lidí jsme s ním prorazili na trh.

Co stojí za vaším tajemstvím úspěchu?
Nepředstavitelná spousta práce a štěstí, že jsme se ve správnou chvíli trefili do poptávky po tomto produktu.

Co vás ve firmě aktuálně nejvíce zaměstnává a co je pro vás momentálně největší výzvou?
Letos potřebujeme hlavně zůstat zdraví a stabilizovat pracovní kolektiv.

Jaké chystáte novinky a jaké máte plány do budoucna?
Zanedlouho se objeví na trhu několik druhů aromatizovaného tekutého magnesia a jeden český zákazník si u nás objednal 2 nové typy magnesia speciálně do teplého a studeného počasí. Naši odběratelé od nás chtějí každý rok nějaké novinky, ale hlavně požadují, aby byl maglajz stejně kvalitní jako na začátku. To je největší úkol, který se budeme i v budoucnu snažit plnit!

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH EXPORTÉRŮ

Ocenění Českých exportérů stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Partneři

Logo - AC-T servis
Logo - ARTEX informační systémy
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - ECOAR s.r.o.
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - Intedat
Logo - JŠK ADVOKÁTNÍ KANCELÁŘ
Logo - Microsoft
Logo - PROFIMA EFFECTIVE, s.r.o.
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - ČSOB
Logo - TROX TECH-TRADE
Logo - Zásilkovna

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - BELLES FLEURS
Logo - IDC - FOOD
Logo - JAPONSKÁ RÝŽE
Logo - MY JAPAN
Logo - SMART WALLS
Logo - BERGL DIAMONDS

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - BUSINESSINFO.CZ
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - DENÍK
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - PROSPERITA
Logo - TRADE NEWS
Logo - Transport-logistika.cz - online deník o dopravě a logistice