Jana Zimová toho má v podnikání i v životě hodně za sebou, a díky své cílevědomosti a činorodosti má velké plány. Sama o sobě říká, že naplněná vize je nuda, protože potřebuje být hybnou silou změny, zhmotňovat výsledky a neustále se posouvat. Svoje dosavadní zkušenosti a poznání se rozhodla vložit do něčeho, co láskyplně nazývá „můj životní projekt“.
Když byla Jana malé děvčátko, milovala Lego. Na tom by nebylo nic zvláštního, ale pozoruhodná byla podstata jejího hraní. Spočívalo v neustálé inventuře Lego kostiček, aby se ujistila, že jsou všechny a ona má vše v pořádku. Potřeba mít a dělat věci tak, aby pro ni byly v pořádku, jí zůstala dodnes. Možná to je určitý kompas vnitřní pravdivosti k sobě a k lidem, který jí pomáhá kormidlovat její vášeň měnit věci k lepšímu, být jejich hybnou silou a nevzdávat se. Baví ji mít mysl a srdce otevřené, příležitosti smysluplně přijímat, zpracovávat a užitečně se na ně adaptovat. To vše má zarámované mezilidskými vztahy, fascinací jinakostí, poctivostí, respektem a laskavostí v srdci.
Není divu, že toužila studovat psychologii, proniknout do toho, co se děje v mysli člověka. Nakonec se ale vrhla do vod obchodního vzdělání a obor Business and Finance na Nottingham Trent University završila titulem Ing. na VUT v Brně. Po několika letech praxe v podnikání získala MBA v oboru Commercial Law.
Podnikatelské začátky Jany Zimové formovala skandinávská firemní kultura, která jí hodně dala zejména v tom, jak důležité jsou poctivé obchodní vztahy, spolehlivost a péče o značku, kterou zastupovala. Franšíza dánské společnosti na výrobu a prodej šperků se rozvíjela a Jana do ní vložila nejen obchodního ducha, ale i vášeň pro estetiku a krásno. Krátce po narození syna obchody odprodala a když pak nastoupil do školky a opět se jí uvolnily ruce, začala z Anglie do České republiky a na Slovensko importovat výrobky určené pro ženy po porodu. Jeden z nich neměl na těchto trzích žádného konkurenta. To byla pro jejího tvůrčího ducha naprostá euforie a také možnost objevit svět zdravotnictví. Ve firmě byla dlouho úplně sama a dělala všechno od a do zet. Když se dnes ohlíží zpět, je za tuto zkušenost vděčná, sama si odpracovala celou cestu na nový trh, vše se naučila a zorientovala v nové oblasti.
Cesta samostatného podnikání nabrala před deseti lety nový kurs a Jana Zimová spojila svůj podnikatelský příběh s manželem. Jejich firma Respilon na vývoj, výrobu a prodej nano vlákenných výrobků je krásným příkladem toho, že je možné jako start-up se silnou vizí a kvalitním produktem nejprve uspět na mezinárodních a vysoce konkurenčních trzích v Asii a Americe a pak postupně směřovat do Evropy a domů do Česka.
Pro naplnění vize využil Roman Zima svého obchodního ducha a Jana se starala o přesah a dosah, tedy marketing, komunikaci a CSR. Začali jako garážovka, v jejich případě kuchyňovka, prošli si červenými čísly i obraty přes půl miliardy. Oblast nanovlákenných aplikací je obrovsky široká a z velké míry nevytěžená. „Baví mě objevování nepoznaného, jeho zhmotňování a zasazování do každodenního běžného života. S oblibou říkám, že nanovlákno je kouzelná věc a všude tam, kam ho nacpeme, přináší značný užitek a zvyšuje celkovou kvalitu lidského života,“ je přesvědčená Jana Zimová.
Díky svým výrobkům se Respilon pohybuje i ve zdravotnickém sektoru. Příběhy pacientů, lékařů a pacientských organizací vedly manžele Zimovy přirozeně k rozhodnutí věnovat se smysluplně a soustavně pomocným, nadačním a edukačním aktivitám. Je to jeden z pilířů, na kterých Respilon pevně stojí. „Jsem hrdá a vděčná za všechny naše dlouhodobé spolupráce a smysluplná partnerství v neziskovém sektoru, která jsme za ta léta vytvořili,“ potvrzuje Jana, která se po deseti letech ve společné exekutivě rodinného podnikání rozhodla jít dál. Podařilo se jí pustit hromadu operativy a začala se učit být v roli dobrého majitele.
V lince pomocných a edukačních aktivit se rozhodla pokračovat, jak pro Respilon, tak pro další firmy. Pomoci jim dostat výrobky a služby na místa, kde zajistí pomoc a užitek lidem, kteří jsou zdravotně, či jinak znevýhodnění. Uvědomila si, že propojovat svět byznysu a neziskového sektoru ji naplňuje a vidí v tomto spojení dosud nevyužité možnosti a příležitost pro systémovou změnu. „Seberealizace s pozitivním dopadem do okolí, zanechat stopu, je pro mě naprosto klíčovou součástí mě samé a kdyby nebyla, prostě bych vadla a hynula,“ říká upřímně a dává nahlédnout do svých plánů: „Přemýšlím v širších souvislostech nad kvalitou svého života. Jsem člověk, který je rád aktivní a rád pracuje. K tomu abych si tento zápal a tempo mohla udržet co nejdéle, potřebuji dělat to, co mě baví, co je postavené na mých životních hodnotách a teoriích, vychází ze mě. S užitečným dopadem pro lidi. Z toho čerpám energii a inspiraci pro svou užitečnost. Rozhodla jsem se proto vytvořit svůj sociální systém, s kterým chci dožít, a který mě, doufám, i přežije, Nadační fond Jany Zimové. Byznysový svět, v němž se více jak patnáct let pohybuji jako podnikatelka a spolumajitelka, má pro mě drive, výzvu, rezonuje s určitými mými silnými vlastnostmi. Vedle toho jsem řadu let propojená s neziskovým sektorem, který mi nabízí hlubší hodnotu, silnější smysl, přesah, jiné motivace. Je mi v něm dobře.
Tak vznikla myšlenka vytvořit synergický ekosystém, kde si svět byznysu podává ruku se světem nezisku. Po letech v podnikání vnímám, že byznys stojí na určitých hodnotách, motivacích, mluví vlastním jazykem, má svá pravidla, potřeby a cíle. Stejně tak neziskový sektor. I ten se opírá o určité hodnoty, motivace, má také svá pravidla, potřeby, účel a svůj jazyk. Díky osobní zkušenosti a dobré znalosti obou prostředí je mým záměrem tyto dva světy v Nadačním fondu Jany Zimové propojovat tak, aby vznikl nový společný záměr, nový smysl, nové přemýšlení. Společná dlouhodobá motivace nebo chcete-li nový normál. „Mým záměrem je dosáhnout systémové změny, změnit přemýšlení lidí“, vysvětluje poslání svého nadačního fondu Jana Zimová a mimoděk se tím vrací ke svým kostičkám Lego a potřebě mít věci tak, aby byly v pořádku.
„Za prvé chci zvýšit reálné povědomí a pochopení neziskového sektoru, přivést k němu pozornost a rozšířit jeho možnosti,“ vysvětluje. Vychází ze zkušenosti, že lidé mají jakousi představu o tom, jak to v neziskovém sektoru v České republice vypadá. Panuje zažitá představa, že ten, kdo pracuje v neziskové oblasti, dělá málo a zadarmo, protože to přece není práce. Když je něco zadarmo, tak to nemá žádnou hodnotu. A kam ty darované peníze jdou? Neznalost a nedostatečná informovanost nenese důvěru a zájem. „Když umožníme osvětu, neziskovému sektoru přineseme další subjekty, které budou chtít participovat na něčem, co znají, čemu věří a k čemu se chtějí připojit,“ je přesvědčená. „Jde o změnu uvažování nad neziskovým sektorem v České republice.“
„Za druhé chci zvědomit majitelům firem užitečnost a hodnotu CSR aktivit, které firma realizuje nebo realizovat může. Vést je k přijetí nové zodpovědnosti podnikatele.“ Nadační fond Jany Zimové vytváří CSR strategii firmám a jejich majitelům na míru. Strategie je sestavená z potřeb vycházejících z byznysu firmy a z konkrétních potřeb vnitřního světa majitele, zakladatele. Každý má svůj osobní příběh, své vnitřní motivace, pnutí, nebo touhu něčemu pomoci a chce po sobě zanechat víc. Člověk něco prožil v osobní rovině, rezonuje s ním určité téma, nebo vidí problém a chce se podílet na jeho řešení. To vše lze pomocí CSR aktivit velmi autenticky, přijatelně a smysluplně podtrhnout nebo naplnit. „Jde o to navázat na téma, které je pro majitele osobní a najít prolnutí s potřebou jeho firmy a značky,“ vysvětluje svůj přístup Jana Zimová. „Na tomto základě nabízí můj nadační fond propojení k odpovídajícímu tématu v neziskovém sektoru.“
„Ověřila jsem si, že neziskový sektor pak získává mnohem více pozornosti, protože daná aktivita nestojí na plytkém musíme to dělat, ale na hlubokém přesvědčení majitele firmy a jeho spolupracovníků, že to chceme dělat, jelikož tomu rozumíme a je nám to blízké. Vím, že podnikání může být silou v rukách dobra. To je okamžik zvědomění, přijetí odpovědnosti podnikatele takovým způsobem, že jde zevnitř ven, a ne zvenku dovnitř. V tom považuji službu Nadačního fondu Jany Zimové za naprosto unikátní. Tímto způsobem přirozeně vytváříme ambasadory konkrétního tématu a už nás to posouvá o úroveň výš, a to ke změně pohledu na neziskový sektor a změně pohledu na vnímání hodnoty nadačních a pomocných CSR aktivit ve firmě. Značka je v rukách dobra, dobro je v rukách značky, a to mi dává obrovský smysl,“ shrnuje svůj životní projekt Jana Zimová.
Ocenění Českých exportérů stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.