Loading...

První dáma Awec Group kromě automobilového a kosmického průmyslu zacílila i na vývoj vlastních produktů

31.03.2021

Majitelka a jednatelka společnosti Awec Group Kateřina Beránková patří mezi ženy, které překážky berou jako výzvy. Její společnost je skvělým příkladem toho, jak hledat nové cesty a příležitosti. K výrobě hlinikových částí pro automobilový průmysl se Awec Group pustil I do vývoje a vlastní výroby dezinfekčních stojanů.

Váš podnikatelský příběh je unikátní především díky tomu jak flexibilně dokážete reagovat a chopit se příležitosti. Povězte nám jaké byly začátky a jak se firmě daří dnes.
Během ekonomické krize v roce 2008 jsem využila  příležitost navázat na aktivity krachující firmy, ve které jsem tehdy pracovala a založila vlastní společnost AWEC Aluminium Products. Z počátku jsme spolupracovali s vietnamským strojírenským partnerem, po několika letech fungování firmy jsme se ale rozhodli přesunout výrobu do ČR a vybudovat  strojírenský podnik se zaměřením na automobilové odvětví. Během následujících několika let se mi společně s kolegy podařilo vytvořit z AWECu společnost s obratem 350 mil za rok.

Strojírenství, vzdělávání, neziskové organizace, ve všech těchto oblastech se pohybujete. Jak se to dá zvládat, jak si vytvořit fungující systém?
Nezvládla bych ani zlomek toho, kdybych neměla zázemí doma a oporu v mém partnerovi a pokud bych nemohla práci delegovat na své kolegy. Mám štěstí, že mám kolem sebe tým a rodinu, na které se mohu spolehnout. Potkávám se také se spoustou inspirativních lidí, od kterých se snažím učit, jak si nastavit systém tak, abych vše zvládala a měla stále radost z práce. Lépe cílit a rozdělovat svou energii, aby mi nechyběla tam, kde je to zrovna potřeba.

 

Máte nějaký lidských vzor, kdo je pro vás vzorem a inspirací v podnikání.
Všude kolem mě je spousta schopných lidí, kteří se nebojí riskovat, brát na sebe odpovědnost a jít se svou kůží na trh. Inspirují mě lidé, kteří jsou pokorní a zároveň odvážní,  v podnikání i v běžném životě. Často jsou to majitelé malých firem, kaváren, či obchodů. Jsou to lidé, kteří dělají svou práci poctivě a s radostí. A také mě inspiruje můj tým tím jak zvládá všechny výzvy, které se na nás valí.

Jste firma, která si sama řídí vývoj nových produktů. Jak velká výhoda z toho plyne ve vztahu ke konkurenci a k zákazníkovi? Jste díky tomu například flexibilnější?
U převážné části naší výroby směřované do automobilového průmyslu tomu tak není – všechny autodíly vyrábíme podle přesné výkresové dokumentace se striktně danými parametry bez možnosti sebemenší odchylky. Toho jsme mimochodem schopni jen díky našim šikovným strojařům a propracovanému systému výstupní kvality.
Naopak tomu je v naší divizi AWEC Healthcare, v rámci které jsme vyvinuli a dodáváme na trh několik typů dezinfekčních stojanů. Výhodou je opravdu větší flexibilita, možnost přizpůsobit nebo “obrandovat” stojan na přání zákazníka, ale také možnost volby s ohledem na použitý materiál či výrobní technologii.

Kdo jsou vaši nejčastější zákazníci?
Našimi klienty jsou z převážné většiny společnosti, které dodávají hliníkové části do automobilového průmyslu. Pro představu, dodáváme například díly, ze kterých se montují nárazníky do vozů Volkswagen Touareg. Vyrábíme také části sprchových koutů pro předního českého výrobce koupelnového vybavení, rozjeli jsme vlastní výrobu dezinfekčních stojanů a jsme na začátku spolupráce s přední českou společností působící v oblasti kosmického průmyslu.

Jak vaším byznysem zahýbala současná situace spojená s pandemií covid-19 a s ní spojená vládní opatření?
Současná situace v oboru automotive je značně nestabilní. Začátkem roku se začaly projevovat nedostatky různých dílů ve všech automobilkách, z velké části z důvodu kolapsu dopravy z Asie. S těmito problémy se potýkáme i nyní – část výroby máme ve Vietnamu a každý měsíc řešíme zpožděné kontejnery či jiné problémy na cestě. Do toho se nyní začínají promítat uzavírky hranic a nedostatky pracovní síly zejména v příhraničních oblastech, což má samozřejmě dopad i na naše odběratele. To vše je ale podle mého názoru jen začátek, takový ten klid před bouří – propad přijde v řádu několika mála měsíců.

Je to podle vás čistá krize, nebo v ní vidíte i příležitost?
Dříve bych na tuto otázku s jistotou odpověděla, že každá krize je i příležitost. V době, ve které nyní žijeme, mám ale mnohem více respektu a pokory. Takže přestože se krize oboru, ve kterém působíme, také dotkla a museli jsme si projít nelehkým obdobím, naše problémy nebyly existenční. Když si však představím, že bych vedla restauraci či hotel, byla bych s tou krizí jako příležitostí opatrnější.

Jaký je váš vztah k online komunikaci?
S ohledem na moderní technologie jsem spíše konzervativnější typ a nešla bych si stoupnout do fronty na nový iphone :-). Snažím se využívat především technologie, které mi šetří čas a usnadňují práci. Přestože vím, že například pro moje kolegy jsou různé nástroje pro online konference, informační systémy či aplikace v chytrých telefonech velkými pomocníky, osobní kontakt v byznysu či při budování firemní kultury je, a podle mého názoru bude i v budoucnu, role osobního setkávání nezastupitelná.

Jako majitelka společnosti jste uspěla v soutěži Ocenění Českých Podnikatelek, co pro vás v tomto atypickém roce znamená ocenění, které jste získala?
Získání tohoto ocenění si nesmírně vážím, bez ohledu na to, jak specifický rok to byl. Dlouho jsem se bránila se do jakýchkoliv podobných soutěží hlásit, protože jsem měla stále pocit, že nejsme na trhu dost dlouho, abychom prokázali naši stabilitu a úspěšnost – zkrátka že nejsme žádné rychlokvašky. Po dlouhém přemlouvání jsem s přihláškou souhlasila, a získané ocenění vnímám více jako ocenění celého mého týmu než jen mé osoby.

Jak vnímáte práci týmu Helas a setkání s jeho zakladatelkou Helenou Kohoutovou?

 
Snaha Helasu propojovat české podnikatelky je hodně záslužná a Helena Kohoutová je velmi sympatická dáma. Přestože jsem se s ohledem na pandemii zúčastnila pouze dvou setkání, bylo mi v této komunitě  moc příjemně. Nikde ve vzduchu nebyla cítit žádná rivalita a naopak byl zde prostor i pro navazování osobních kontaktů. Těším se na další setkání.

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH EXPORTÉRŮ

Ocenění Českých exportérů stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Partneři

Logo - AC-T servis
Logo - ARTEX informační systémy
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - ECOAR s.r.o.
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - Intedat
Logo - JŠK ADVOKÁTNÍ KANCELÁŘ
Logo - Microsoft
Logo - PROFIMA EFFECTIVE, s.r.o.
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - ČSOB
Logo - TROX TECH-TRADE
Logo - Zásilkovna

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - BELLES FLEURS
Logo - IDC - FOOD
Logo - JAPONSKÁ RÝŽE
Logo - MY JAPAN
Logo - SMART WALLS
Logo - BERGL DIAMONDS

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - BUSINESSINFO.CZ
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - DENÍK
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - PROSPERITA
Logo - TRADE NEWS
Logo - Transport-logistika.cz - online deník o dopravě a logistice