Loading...

Jak řešit raketový růst cen vstupů do výroby?

23.07.2021

České malé a střední podniky čelí největší skokové změně v obchodních vztazích od sametové revoluce. Během dvou měsíců zdražily vstupní materiály do výroby o 100 – 200 %, některé materiály nejsou dostupné vůbec. Firmy mají velké potíže dodržet smlouvy a termíny, zakázky jsou ztrátové, některé projekty se zastavují zcela, takže očekávané oživení se konat nebude.

Všichni podnikatelé čekali na rozběhnutí obchodu v období post-Covid. Investovali do přežití nemalé prostředky – ponechali si zaměstnance, investovali do marketingu “na dálku přes zavřené hranice”, a jakmile se kola rozeběhla, firmy bohužel zjistily, že nastartování dodavatelském sektoru je pomalé. Nájezdu produkce brání technické limity, dále limity organizační, kdy dodavatelské řetězce jsou velké neflexibilní korporáty, a dalším jevem je paralelní raketové zvedání cen v okamžiku rozkolísání trhu. Někteří dominantní dodavatelé jednoduše využili situace změny trhu. České malé a střední firmy se setkávají čím dál častěji s tím, že přednost v dodávkách mají firmy ze zemí, kde sídlí mezinárodní korporace.

„Výsledek v případě naší středně velké společnosti je, že má během 2 měsíců vstupní materiály dražší v těch největších položkách o 100 – 200 %. K tomu se posunuly termíny dodání v řádu týdnů až měsíců. Musíme ihned zajišťovat rezervace na materiály na 6 měsíců až 1 rok dopředu,“ komentuje současnou situaci Libor Musil, místopředseda představenstva AMSP ČR a majitel rodinné firmy LIKO-S a.s. Slavkov u Brna.

Situaci dokresluje Evžen Reitschläger, místopředseda představenstva AMSP ČR a jednatel společnosti METALKOV s.r.o. z Vlašimi: „V současné chvíli chybí materiál na zhotovení výrobku. V některých případech extrémní nárůstu cen vstupních materiálů vede k zákaznickému rozhodnutí projekty zastavit. Náš zákazník z USA v polovině září zastavuje projekt právě z důvodu extrémního nárůstu ceny oceli, neboť v tomto případě činí 85 % hodnoty výrobku.“

Zakázky, které firmy nemohou cenově již změnit, jsou nyní ztrátové a firmy utrácejí velké množství energie, času a peněz na vyjednávání se zákazníkem okolo změny cen už nabídnutých a nasmlouvaných projektů. Na rozdíl od dominantních dodavatelů vstupních materiálů mají české malé a střední firmy mnoho konkurentů a nemohou si příliš diktovat. Navíc skokové navýšení cen některé projekty zcela zastavuje, takže očekávané oživení se konat nebude. Je to jednoduchý princip – pokud nyní musí firmy zvýšit ceny jejich produktů ze dne na den o cca 50 %, potom si jich zákazníci koupí méně. Klesne obrat, zvýší se inflace a sníží se hodnota firemních produktů.

S ohledem na to, že tyto starosti nemají v Číně a v podstatě ani v USA, ale týkají se převážně Evropy, vyvolává tato situace u českých i evropských podnikatelů otázky, zda nás nechce někdo „vyhladovět“. Nicméně si s touto situací musí české firmy poradit a dobu překonat, neboť časem se nabídka a poptávka srovná. Smutný závěr z toho je, že po covidu to bude další rána pro naše firmy. Jde o největší skokovou změnu v obchodních vztazích od sametové revoluce.

„Je důležité zmínit, je, že současný růst cen výrobků se v žádném případě nepromítá do růstu profitu firem, ty zůstávají na stejné výši, případně mohou i klesat při takto rozkolísaných cenách komodit,“ uvádí Pavla Břečková, místopředsedkyně představenstva AMSP ČR a spolumajitelka strojírenské firmy AUDACIO a.s. z Moravy, a dodává: „Obecně bude dopad na náš trh poměrně výrazný, protože většina hodnoty zdražení vstupů je odváděna mimo ekonomiku ČR – suroviny jsou totiž zpravidla zahraniční provenience. Tím dochází k vysávání finančních zdrojů naší ekonomiky.“

Jak tuto situaci překonat?

Celý článek si můžete přečíst ZDE

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH EXPORTÉRŮ

Ocenění Českých exportérů stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Partneři

Logo - AC-T servis
Logo - ARTEX informační systémy
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - ECOAR s.r.o.
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - Intedat
Logo - JŠK ADVOKÁTNÍ KANCELÁŘ
Logo - Microsoft
Logo - PROFIMA EFFECTIVE, s.r.o.
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - ČSOB
Logo - TROX TECH-TRADE
Logo - Zásilkovna

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - BELLES FLEURS
Logo - IDC - FOOD
Logo - JAPONSKÁ RÝŽE
Logo - MY JAPAN
Logo - SMART WALLS
Logo - BERGL DIAMONDS

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - BUSINESSINFO.CZ
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - DENÍK
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - PROSPERITA
Logo - TRADE NEWS
Logo - Transport-logistika.cz - online deník o dopravě a logistice