Loading...

CRIF: Téměř desetina začínajících podnikatelů u nás jsou Ukrajinci, nejčastěji směřují do stavebnictví

03.11.2023

Praha, 31. října 2023 – Za první tři čtvrtletí začalo v České republice podnikat 55 tisíc lidí, přičemž 9 %, tedy 4 904, jich má ukrajinskou národnost. Před začátkem války přitom Ukrajinci tvořili zhruba 1-2 % začínajících podnikatelů (FOP). Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF – Czech Credit Bureau a dat portálu www.informaceofirmach.cz.

„Dle aktuálních informací je v Česku zhruba o 360 tisíc více Ukrajinců než před válkou, takže je logické, že se mnoho z nich rozhodne vstoupit do podnikání. Letos zatím ke konci třetího čtvrtletí začalo podnikat 4 904 Ukrajinců, tedy zhruba 545 za měsíc. Předpokládám proto, že letošek překoná minulý rok, kdy zde začínalo podnikat průměrně 476 Ukrajinců měsíčně, za celý rok celkem 5 709,“ uvedla Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.

Ukrajinci podnikají hlavně v Praze

Nejvíce Ukrajinců začalo od začátku roku ke konci září podnikat v Praze, konkrétně 1 733, přičemž tento počet tvořil 19 % ze všech začínajících fyzických osob podnikatelů v této lokalitě a 35 % ze všech začínajících ukrajinských podnikatelů. Celkem 625 Ukrajinců pak začalo podnikat v Ústeckém a 432 v Jihomoravském kraji. Rozdělení nových podnikatelů ukrajinské národnosti je rovnoměrnější než v minulosti. Výrazně se snížil podíl Prahy a z části i Ústeckého kraje a naopak se zvýšil podíl Zlínského a Olomouckého kraje.  

Čtvrtina nových podnikatelů ve stavebnictví je ukrajinské národnosti

V rámci odvětví je již dlouhodobě mezi Ukrajinci na prvních příčkách stavebnictví. Letos od ledna do konce září začalo ve stavebnictví podnikat 1 919 Ukrajinců, kteří tvořili 25% podíl na všech nových FOP v tomto odvětví. Z celkového počtu nových FOP ukrajinské národnosti jich 39 % začalo podnikat právě ve stavebnictví. „Stavebnictví je dlouhodobě odvětví, ve kterém u nás Ukrajinci nacházejí uplatnění. Jedná se o jedno z několika odvětví, která nevyžadují dokonalou znalost místního jazyka, takže je možné v něm začít podnikat hned po příjezdu do cizí země,“ říká Věra Kameníčková.

... celou tiskovou zprávu si můžete přečíst ZDE

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH EXPORTÉRŮ

Ocenění Českých exportérů stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Partneři

Logo - AC-T servis
Logo - ARTEX informační systémy
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - dobrá TISKÁRNA
Logo - ECOAR s.r.o.
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - Intedat
Logo - JŠK ADVOKÁTNÍ KANCELÁŘ
Logo - Microsoft
Logo - PROFIMA EFFECTIVE, s.r.o.
Logo - Vere Prague

Partner slavnostního vyhlášení

Logo - Business klub Ukrajina
Logo - ORLEN Unipetrol
Logo - ČSOB
Logo - TROX TECH-TRADE
Logo - Zásilkovna

Dodavatelé

Logo - Dermacol
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.
Logo - BELLES FLEURS
Logo - IDC - FOOD
Logo - JAPONSKÁ RÝŽE
Logo - MY JAPAN
Logo - SMART WALLS
Logo - BERGL DIAMONDS

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - BUSINESSINFO.CZ
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - DENÍK
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - HORIZONT POINT
Logo - Inpublic Group
Logo - PROSPERITA
Logo - TRADE NEWS
Logo - Transport-logistika.cz - online deník o dopravě a logistice