Loading...

Budoucnost je potřeba opírat o originální české produkty

17.03.2021

Firma Tokoz je skutečným specialistou na výrobu visacích zámků a jejich největším českým výrobcem, navíc se stala autorem několika patentů a v oblasti zamykací techniky má u nás již staletou tradici. Jaké je to řídit podnik v době pandemie, jak se prosadit na zahraničních trzích a jakým způsobem se podařilo dosáhnout vyššího zisku nám prozradil Vladimír Chládek.

Jste českým tradičním výrobcem zámků a kování se stoletou tradicí, to sebou nese zároveň velkou zodpovědnost. Jaká je filozofie vaší firmy dnes?
Jsme nejstarší průmyslovou firmou v okolí a chceme jí zůstat i za další desítky let. Dnes nás neživí jenom naše zámky a kování, před pětadvaceti lety jsme začali dodávat komponenty a zakázkové produkty příbuzné těm našim nadnárodním hráčům v průmyslu. Tenhle byznys jsme hodně rozvinuli, včetně dodávek automobilovému segmentu. Posledních deset let investujeme opět a cíleně i do produktů značky TOKOZ – a tam máme ambici být respektovaným producentem zamykací techniky.

TOKOZ je držitelem několika patentů, povězte mi o nich něco více. . .
Musím se pochlubit tím, že minimálně jednou za dva roky přihlásíme nějaký patent. V posledních letech jsou to patenty na naše zámky, na jejich mechanismus. V našem oboru lze uspět jen pokud přijdete s originálním řešením. A věřte, že jsme v Haagu ustáli i pokus světového lídra nám patent napadnout. Máme také patenty na prvky okenního kování, například na fixaci otevřeného okenního křídla otočením kliky.

Jste také největším výrobcem klasických visacích zámků. V čem jsou jedinečné?
Visací zámky mají tisíciletou historii, od jednoduchých, třeba barevně atraktivních, kde jde spíše o symbol zabezpečení, až po ty skutečně odolné, které překonat dá fušku. Používají se sice méně, než třeba před 50 lety, ale stále mají a věřím, že budou mít své místo na trhu jako nejjednodušší prostředek uzamykání ještě dlouho.

Vyrábíte špičkové kovovýrobky na zakázku. Který z produktů je vaší vlajkovou lodí? 

 
Určitě to bude některý ze složitějších sofistikovaných produktů. Exkluzivně dodáváme pod značkou ROTO náš vynález, už zmíněný aretační mechanismus na okna. Dva roky vyrábíme zajišťovací mechanismus pro výtahové kabiny Schindler. Taky už 16 let vyrábíme panty na plastové dveře pro jednoho německého partnera. I tady jsme se podíleli na vývoji.

Zaměstnáváte více než 400 lidí, jak se daří v dnešní složité době zaměstnance motivovat?
Motivace lidí je samozřejmě vždy téma. Dlouhodobě, a tedy i nyní, sázím spíše na funkčnost firemní kultury. Samozřejmě při 400 a více lidech už nelze sázet jen na přátelskou atmosféru rodinného podniku, přesto se o to nějak stále snažíme. Omezení osobních kontaktů tomu samozřejmě nepřispívá, ale pocit, že jsme na jedné lodi v rozbouřeném moři je dnes silnější. A pomáhá, že i v této krizi máme zakázky a celkem se nám daří. Dobré zprávy vždy zvedají náladu. Dělníkům zavádíme zainteresovanost na zlepšování výkonu. Nic člověka nestimuluje lépe, než když vidí, že za dobrou práci může dostat víc a jeho výkon ovlivňuje výši odměny.

Jak se ve firmě vyrovnáváte se současnou situací, která sebou přináší mnoho změn a omezení?
Nejvíce byznysu škodí, že nemůžeme fyzicky za zákazníky. Oni také nemohou za námi, ale už naštěstí dobře fungují i videohovory a konference. V řadě zahraničních firem jsou kancelářští převážně doma, na rozdíl od nás a možná i proto covid zvládají lépe. Komunikace díky tomu ještě někdy drhne.  Reagujeme na všechna nařízení z mého pohledu dostatečně rychle a bez potíží.  A dokonce často míváme i náskok. Například testujeme už od 20. listopadu. Před týdnem jsem nařídil povinné testování a zákaz vstupu odmítačů do firmy. Vláda s tím přišla týden po mně. Jako kdyby to okopírovala včetně pravidel.

Co vás momentálně zaměstnává ve firmě nejvíce?
Bohužel začínají být nedostupné materiály. To mě potkalo poprvé v profesním životě. Naposledy se z něčím takovým potýkali za socialismu. Ceny materiálů navíc stoupají. Jinak je to asi řešení výpadků lidí kvůli nemocem, nejen covidu. Zakázky máme, a tak často přichází na řadu krizový management.

Jaké chystáte pro letošní rok novinky?
Naše chytrá mechatronická dveřní vložka bude ještě chytřejší. Věřím, že se tím dostaneme mezi nejlepší výrobky na trhu v této kategorii. Dokážeme pak zamykat rozsáhlé objekty s košatou hierarchií přístupů.

Změnilo se nějak za poslední rok vaše podnikání? Přinesla krize i nějaké pozitivní momenty? 

 
Zbavili jsme se ztrátových zakázek a ejhle, zisk nám vyskočil nahoru. Tak přispějeme i nějakou daní do státní kasy.

V čem vidíte budoucnost českého byznysu?
Budoucnost je třeba určitě opírat o originální české produkty, které dokážeme prodávat i v cizině. Ještě to léta potrvá, než budeme mít všeobecnou pověst silných značek jako před válkou, ale věřím, že na to máme. Nejsme o nic horší než Italové, nebo Francouzi a možná jsme i šikovnější.

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH EXPORTÉRŮ 2021

Ocenění Českých exportérů stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Partneři

Logo - AC-T servis, spol. s r.o.
Logo - Advanced Medical Solutions
Logo - Advantage Consulting
Logo - AffilBox.cz
Logo - Airclean
Logo - ALIVE s.r.o.
Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - ATELIER - S
Logo - Česká exportní banka, a.s.
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - DAQUAS
Logo - ECOAR s.r.o.
Logo - ETERNAL BY HELENA
Logo - FORTINET
Logo - FORTINET
Logo - JŠK ADVOKÁTNÍ KANCELÁŘ
Logo - KLIMSZ
Logo - Kompass Czech
Logo - Lorenc Logistic
Logo - MEDIAREX
Logo - PALATINUM
Logo - Toyota Material Handling CZ s.r.o.
Logo - Veracomp
Logo - Vere Prague
Logo - VODAFONE

Mediální partneři

Logo - Age
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - BUSINESS LEADERS
Logo - ČIANEWS
Logo - DENÍK
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - FRANCHISING.CZ
Logo - Inpublic Group
Logo - PROSPERITA
Logo - Regionální televize
Logo - TRADE NEWS
Logo - Transport-logistika.cz - online deník o dopravě a logistice